Новини
Антон Кучухідзе: Перші результати заборони реклами азартних ігор розчаровують
Минув місяць, як легальні організатори азартних ігор та відповідальні медіа-компанії почали виконувати норму про заборону реклами азартних ігор. Однак, як і очікувалось, дива не сталось, і реклами азартних ігор не поменшало. Чому? Тому що заборона торкнулась лише легальних організаторів азартних ігор.
Нелегали, зокрема лотерейники, з радістю скористались цією можливістю та суттєво наростили обсяг своєї реклами на всіх доступних платформах. Якщо не будуть вжиті заходи, цей тренд продовжиться, що призведе до погіршення ситуації з ігровою залежністю серед гравців.
Заборона реклами легальних азартних ігор спрацювала саме так, як я й очікував. Вакуум у ніші реклами гемблінгу навіть не встиг сформуватись, адже одразу активізувались нелегальні казино та лотерейники. Наразі вони активно накачують інформаційний простір своєю рекламою та партнерським контентом через сумнівні онлайн-ЗМІ та піратські сайти.
Паралельно обмежені забороною легальні організатори азартних ігор були змушені припинити рекламу своїх послуг. Наслідком цього є дуже небезпечний дисбаланс, адже тепер перед очима потенційних гравців будуть постійно назви та реклама нелегальних брендів, тоді як легальні не згадуватимуться. Розраховувати на те, що гравці перевірятимуть наявність ліцензій через сайт КРАІЛ – не варто. Більшість цього робити не будуть. В результаті матимемо суттєве збільшення кількості гравців на нелегальних платформах. Це означає, що вони не будуть проходити ідентифікацію, фінансуватимуть нелегалів (ймовірно, пов’язаних із росією) та занапащатимуть свої персональні данні.
Однак, окрім вищезгаданих ризиків, які масово проявляться згодом, деякі негативні наслідки відчутні вже сьогодні.
По-перше, легальні організатори втратили можливість рекламуватись, а отже – просувати свій бізнес та послуги. «Випадання» з інформаційного простору неминуче призведе до відтоку гравців, а отже – створить фінансові проблеми для легального гемблінгу. Це також вплине на їхню можливість підтримувати діяльність свого бізнесу, сплачувати податки та ліцензійні платежі.
По-друге, легальні медіа, які співпрацювали з легальними гемблінговими компаніями, втратили суттєве джерело доходів. Зазвичай ці доходи дозволяли деяким медіа підтримувати функціонування цілих рубрик та розділів, навіть ніяк не пов’язаних із питаннями азартних ігор.
По-третє, нелегали посилили свої позиції та медійну присутність, отримали можливість просувати свої бренди. Для цього вони використовуватимуть абсолютно всі платформи і будь-які партнерські можливості. І не обов’язково йдеться про піратські сайти та телеграм-канали. Навіть сьогодні на заправках однієї з крупних мереж заправних станцій в Україні можна чути рекламу «Грай та вигравай» від лотереї МСЛ.
По-четверте, легальні організатори азартних ігор завжди активно підтримували спонсорські проєкти, зокрема спортивні змагання та команди в обмін на рекламу. Ця підтримка дозволяла фінансувати багато заходів у сфері спорту, проведення яких тепер може бути під великим питанням.
Чому й навіщо законодавці підтримують ініціативи, які посилюють нелегальний сегмент гемблінгу й водночас знищують легальний, який приносить державі дохід, не зрозуміло. Однак, навіть якщо відкинути фінансовий бік питання, нікчемність рекламної ініціативи демонструє те, що її результати напряму суперечать меті, заради якої вона була запроваджена, – боротьбі з лудоманією. Адже саме діяльність нелегалів є її основною причиною.
Антон Кучухідзе, голова Ukrainian Gambling Council
2024-07-10
Джерело: www.rup.com.ua