×
ВхідРеєстрація

E-mail *

Пароль *

Забули пошту або пароль?

» Вівторок, 13 квiтня, 2021.
Вимкніть AdBlock або додайте портал у винятки щоб повноцінно користуватись, після оновіть сторінку (F5).
Якщо у вас щось не вийшло, ви можете написати нам з іншого браузера, де не встановлено блокувальник реклами.
Новини

Довибори в Раду: скільки витратили кандидати на Facebook рекламу у 87-му окрузі

У виборчих перегонах на Івано-Франківщині (87 округ) брали участь 15 кандидатів. ОПОРА зафіксувала активну агітацію в соціальних мережах семи з них. При цьому в проміжних фінансових звітах, оприлюднених на сайті ЦВК, жоден з 7 кандидатів не вказав, що здійснював будь-яку агітацію в Інтернеті.

Крім того, четверо кандидатів здійснювали дочасну агітацію, а Олександр Шевченко та Михайло Ноняк продовжували транслювати політичну агітацію у “дні тиші” – 27 та 28 березня.

Кандидати у народні депутати розпочали свою рекламну активність ще задовго до початку виборчої кампанії. Відповідно до законодавства передвиборча агітація розпочинається на наступний день після реєстрації кандидата у ЦВК, тому агітаційна активність кандидатів до моменту реєстрації заборонена. Така дочасна агітація порушує стандарти та принципи вільних виборів, а також створює нерівні умови для учасників виборчих перегонів. Відповідно до даних аналітичного інструменту ОПОРИ Facebook ads analyzer, дочасну агітацію у Facebook розпочали 4 кандидати, а найбільше коштів на неї витратив Олександр Шевченко.

За допомогою Facebook ads analyzer ОПОРА також проаналізувала сторінки, що транслювали політичну рекламу в Івано-Франківській області у період з 1 січня до 30 березня 2021 року. Як результат, ми виявили 29 сторінок, що агітували користувачів Facebook проголосувати за того чи іншого кандидата в народні депутати.



Найбільшою за масштабами агітаційною кампанією відзначився Олександр Шевченко. З його офіційної сторінки транслювалися 898 рекламних повідомлень загальною вартістю майже 34 тисячі доларів (понад 930 тисяч гривень). Показово, що 310 з цих дописів, що коштували понад 11,2 тисячі доларів, були опубліковані у період з 1 січня до 9 лютого (коли кандидат не був офіційно зареєстрований ЦВК), тобто можуть вважатися дочасною агітацією.

У своїх дописах Шевченко переважно звітував про розв’язання місцевих проблем на посаді депутата Івано-Франківської обласної ради (найчастіше йшлося про будівництво доріг), поширював власні інтерв’ю на ефірах та відеозаписи з поїздок до місцевих громад. Досить часто він з’являвся у рекламах із символікою партії “За майбутнє”, яка й висувала його на виборах, а також критикував центральну владу.

Крім офіційної сторінки кандидата, ОПОРА помітила агітацію за Олександра Шевченка ще на 4 інших: на сторінці Богдана Станіславського (міського голови м. Коломия), “Жіночого руху “За майбутнє“, центральній сторінці партії “За майбутнє” та місцевій “Прикарпаття ЗА Майбутнє”. Всі разом вони транслювали 11 рекламних дописів на підтримку Олександра Шевченка, кожен з яких коштував менше 100$. При цьому Прикарпаття ЗА Майбутнє та Богдан Станіславський прямо агітували за кандидата та в тому ж пості ставили під сумнів ефективність партії “Слуга народу”. Сторінки ж партії “За майбутнє” та її Жіночого руху переважно лише вітали Шевченка з реєстрацією як кандидата та закликали до чесного підрахунку голосів після завершення голосування.

Другу сходинку посідає Василь Вірастюк – кандидат від політичної партії “Слуга народу”. З його офіційної сторінки транслювалося 78 агітаційних дописів загальною вартістю понад 2,7 тисячі доларів (майже 77 тисяч гривень). Усі дописи транслювалися після 23 лютого, коли Вірастюк був офіційно зареєстрований ЦВК як кандидат у народні депутати.

Більшість рекламних дописів зі сторінки кандидата стосувалися звітів та відеозаписів з його поїздок 87 округом та знайомств із різними громадами. На значній частині таких дописів був також присутній колишній народний депутат Зіновій Андрійович, чия перемога на місцевих виборах у Надвірнянській громаді стала причиною складання мандата та проведення проміжних виборів в окрузі. Також на сторінці Вірастюка траплялися дописи, де він заперечував повідомлення про підкуп виборців його виборчим штабом.

Крім самого Вірастюка, агітацію на його користь здійснювали ще 2 інші сторінки – центральна сторінка партії “Слуга Народу” та сторінка Україна. В сукупності на цих сторінках було опубліковано 19 агітаційних повідомлень, що коштували понад 600$ (майже 19 тисяч гривень). Три дописи було опубліковано ще до офіційної реєстрації кандидата у ЦВК. Сторінка партії “Слуга народу” значно активізувалась на початку виборчого процесу та під час процесу встановлення результатів голосування, а от Україна була досить активною безпосередньо перед днем голосування. Так, до прикладу, два відеозвернення у підтримку Василя Вірастюка від Тіни Кароль та Зіновія Андрійовича ця сторінка транслювала безпосередньо у день голосування 28 березня.

На третьому місці за загальною кількістю витрат на агітацію у Facebook опинився Руслан Кошулинський, кандидат від політичної партії “Свобода”. На офіційній сторінці кандидата з 1 січня до 30 березня не було опубліковано жодного рекламного оголошення. Водночас за Кошулинського агітувала найбільша кількість інших сторінок. ОПОРА нарахувала 9 таких: «Свобода» Біла Церква, RegioNews.ua, Абрам’як Сергій, Команда Марцінківа, Новини країни, Прикарпаття за Кошулинського, Руслан Марцінків, Рух власників зброї “Твій голос вплине” та Святослав Никорович.

Рух власників зброї “Твій голос вплине” агітував за Руслана Кошулинського, аргументуючи це тим, що він підтримує легалізацію зброї для самозахисту. Разом з тим Команда Марцінківа та Руслан Марцінків наголошували на тому, що Кошулинський – кандидат “від народу, а не від олігархів”, а також натякали на його близькі зв’язки із самим Марцінківим.

Інші ж сторінки переважно поширювали традиційні заклики голосувати за кандидата, а також дякували Марусі Звіробій-Біленькій, що зняла свою кандидатуру на користь Кошулинського.

На четвертому місці – Юрій Голіней, якого висунула політична партія “Платформа громад”. На його офіційній сторінці ОПОРА зафіксувала 30 рекламних повідомлень загальною вартістю майже 1900$ (понад 52 тисячі гривень). При цьому один з цих агітаційних дописів був поширений ще до офіційної реєстрації кандидата у ЦВК.

У своїх публікаціях кандидат багато писав про відвідини місцевих громад, повідомляв про підтримку його кандидатури зі сторони місцевих старост, а також транслював свою політичну програму.

Крім самого Юрія Голінея, за нього агітувала офіційна сторінка його політичної сили – “Платформа громад” (4 дописи вартістю 206$), а також однопартієць – Тарас Виноградник (12 дописів, кожен з яких коштував менше 100$). У більшості дописів вони переконували виборців 87 округу прийти на вибори та віддати голос за кандидата від їхньої партії.

П’яту сходинку посідає кандидат-самовисуванець Михайло Ноняк. Його політичну Facebook-рекламу ОПОРА зафіксувала лише на офіційній сторінці кандидата: з 1 січня до 31 березня на ній було опубліковано 49 рекламних дописів загальною вартістю понад 1300$ (близько 37 тисяч гривень). Три такі повідомлення вартістю трохи більше 130$ були опубліковані ще до офіційної реєстрації кандидата у ЦВК, тож можуть вважатися дочасною агітацією.

У своїх рекламних повідомленнях кандидат переважно звітував про власні поїздки регіоном, агітував за власну кандидатуру та обіцяв виборцям, що його обрання стане “потужним поштовхом до стрімкого розвитку Івано-Франківщини”.

На шостому місці – Маруся Звіробій-Біленька, кандидатка від політичної партії “Європейська Солідарність”, що 17 березня зняла свою кандидатуру на користь Руслана Кошулинського. З офіційної сторінки кандидатки за весь час транслювалося лише 2 однакові рекламні оголошення – їхня сукупна вартість складала менше 100$.

Крім самої Марусі Звіробій-Біленької, на її користь активно агітували 3 інші сторінки: Вголос (1 допис вартістю менше 100$), Петро Порошенко (3 дописи вартістю 199$) та Юрій Лозяк (2 дописи вартістю менше 100$ кожен). У більшості випадків на цих сторінках з’являлися інтерв’ю з кандидаткою, а також заклики голосувати за неї під час виборів 28 березня.

На сьомому місці опинився самовисуванець Сергій Сивачук. Політична агітація на його користь була опублікована лише на його власній офіційній сторінці. За період моніторингу – 20 рекламних дописів, 13 з яких коштували менше 100$, а інші 7 вартістю у 197$ (5,5 тисяч гривень). 11 з цих рекламних дописів були опубліковані ще до реєстрації кандидата у ЦВК, тож фактично є дочасною агітацією. У своїх рекламних дописах Сивачук переважно розповідає про себе та власну програму, а також багато пише про необхідність заборонити діяльність партії “Опозиційна платформа – За життя”.

Окрім позитивних повідомлень, що закликали виборців віддати голос за того чи іншого кандидата, ОПОРА також виявила низку сторінок, що дискредитували двох з них – Олександра Шевченка та Руслана Кошулинського.

Олександра Шевченка дискредитувала найбільша кількість сторінок – 3 (За майбутнє – Івано-Франківськ, Новини Франківщини та Погляд Івано-Франківська), які в сукупності транслювали 33 рекламні дописи загальною вартістю 2460$. Їхня риторика була доволі схожою: усі вони натякали на зв’язки кандидата із олігархом Ігорем Коломойським та звинувачували у тиску на владу під час карантину.

Руслана Кошулинського дискредитувала лише одна сторінка – Андрія Бриндальського, який на місцевих виборах – 2020 балотувався до Івано-Франківської обласної ради від партії “За майбутнє” в одному списку з Олександром Шевченком. Політик опублікував один допис вартістю 500$, де назвав Кошулинського технічним кандидатом, місія якого відтягнути голоси в Олександра Шевченка. Цей рекламний допис активно транслювався у дні тиші 27 та 28 березня.

На жаль, наразі в Україні відсутнє будь-яке законодавче регулювання політичної реклами у соціальних мережах та Інтернеті загалом. За відсутності державного регулятора, який повинен здійснювати контроль за дотриманням законодавства у соціальних мережах, навіть у випадках дочасної агітації або агітації у “дні тиші” притягнути порушників до відповідальності буде майже неможливо. Однак, попри таку законодавчу “сіру зону”, уся агітація кандидатів у народні депутати все ж повинна сплачуватись виключно з виборчих фондів. Після публікації остаточних фінансових звітів кандидатами ОПОРА проведе перевірку відповідності реальних витрат кандидатів на агітацію в Інтернеті із тим, що буде вказано в остаточних фінансових звітах і обов’язково повідомить про результати такої перевірки.

2021-04-08
Джерело: www.rup.com.ua

Реклама
Тендер
Смоляной шильдСмоляной шильд, круглый, диамметр 50мм, полноцветный тираж 50 100 200штук Стоимость и сроки в тендер
Форум
Юридический вопрос, проблема с заказчикомДрузья, прошу помощи в решении непростой ситуации. Заказчик (один из наших местных институтов) заказал у меня наклейки с рельефным оттиском. Оплатили